مطالب آموزشی

سمپاشی مرکبات در تابستان

سمپاشی مرکبات در تابستان
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 42 میانگین: 3.2]

 سمپاشی اصولی درختان مخصوصا در تابستان، یکی از حائز اهمیت ترین عوامل در افزایش طول عمر آن ها می باشد. زیرا  مراقبت نکردن از آن ها در مقابل حشرات و آفات قادر است سبب کاهش طول عمر و یا حتی مرگ آن درختان شود. یکی از مهم ترین فاکتور ها در این مسیر، مشخص بودن زمان سمپاشی درختان می باشد که بتوان هماهنگ با آن با درست ترین و بهترین شرایط طول عمر گیاهان و درختان را بیشتر کرد.

هنگامی که برای اولین بار درختان میوه خود را انتخاب نمودید، احتمالاً تصاویری بسیار رویایی از میوه های آن در ذهن شما پدیدار شده است. برگ های خوش فرم و براق و میوه های پر درخشش فریبنده هستند و نتیجه ی چند سال مراقبت حداقل باید میوه هایی خوب باشد.

اما متأسفانه بعضی اوقات این اتفاق پیش نخواهد آمد. بیماری ها و آفات، درختان میوه را در هر قسمت از دنیا تحت تأثیر قرار خواهد داد و ربطی به منطقه یا فصل ندارد. سمپاشی کردن درختان ، یکی از بهترین راه ها چهت جلوگیری از این مشکلات می باشد و هنگامی که در زمان مناسبی از سال صورت گیرد قادر است بهترین کارایی را به دنبال داشته باشد.

مهمترین وسیله ای که در انجام این عملیات به آن نیاز دارید یک سمپاش عالی و درخور کارتان است تا راحتی عملیات را فراهم آورد.

انواع سم درختان میوه

سم های چند منظوره

در دسترس ترین و ساده ترین راه جهت مراقبت از درختان در مقابل آفات، استفاده کردن از مخلوط سم های چند منظوره می باشد که عاملی بسیار مهم هنگام سمپاشی درختان به شمار می رود. در این حالت، شما احتیاجی به تشخیص بیماری خاص یا آفت هر درخت نیاز نخواهید داشت. در این حالت، سم های چند منظوره گوناگون را از روی برچسپشان مورد بررسی قرار دهید و سم مختص به درخت میوه را انتخاب نمایید.

سم های روغنی خفته

جهت جلوگیری از حمله ی حشرات فلس دار،  روغنی به اسم روغن زمستانی را مورد استفاده قرارمی دهند.

روغن‌های زمستانی، کمتر پروسه های تصفیه کردن را دوباره گذرانده اند، ولی برای آخرای فصل زمستان، که گیاه خیلی از برگ های خود را از دست خواهد داد، مناسب می باشند. این سم، در طول مدت زمان خواب درخت سیب روی تنه و و دیگر جاهای درخت اسپری خواهد شد.

 اسپری‌های قارچ‌ کُش

اسپری های قارچ کش را در اوایل فصل بهار جهت از میان بردن بیماری های دلمه، دقیقا مانند دلمه ای که در درخت هلو بوجود می آید، مورد استفاده قرار می دهند.

اسپری‌ های حشره کش

در مراقبت از بیشتز آفت‌های درختان میوه وقتی که گلبرگ های گل میوفتند، اسپری های حشره کش انتخابی بسیار مناسب جهت از بین بردن حشرات انگل به شمار می آید. تنها استثنای این قاعده جهت مصارف خانگی، به طور قطعی شب پره می باشد. جهت انتخاب وقت سمپاشی درخت در مراقبت از  یک حشره ی معمولی مثل این ، دو هفته بعد از اینکه گلبرگ ها ریختند، دوباره درختان را سمپاشی نمایید و آخرینوفعه ی آخر  در تابستان جهت مراقبت از نسل دوم پروانه ها که متولد می شوند، سمپاسی را دوباره تکرار کنید.

زمان سمپاشی درختان با توجه به نوع میوه

درخت سیب

وقت سمپاشی درخت سیب، باتوجه به چینش خاصی می باشد. تعیین زمان سمپاشی  باتوجه به منطقه ای که گیاه در آن قرار دارد، چرخۀ زندگی گیاه و به اقلیم منطقه در نظر گرفته می شود.

مراحل رشد گیاه تان، عامل بسیار مهمی در انتخاب زمان سمپاشی می باشد . هر گیاه دارای چرخۀ زندگی یا برنامۀ رشد می باشد : خواب، پیش از شکوفه، شکوه، ریخته شدن گلبرگ ها و تشکیل میوه. جمعی از  مراحل ذکر شده، فاکتور بسیار مؤثر در انتخاب کردن بهترین وقت سمپاشی درختان می باشد . تولید سیب هایی بدون هرگونه  آفات یا بیماری نیاز به هوشیاری و مراقبت مداوم دارد. دو نوع ابتدایی اسپری، چه شیمیایی چه آلی، مورد نیاز تان می باشد: آفت کش  و قارچ کش . درختان سیب مانند بیشتر درختان میوه ، به طور معمول در هر چهار فصل به مراقبت اسپری نیازمند اند .

تابستان، زمان توزیع تله شب پره می باشد، هنگامی که شکوفه ها بر روی درختان کم کم در حال ظاهر شدن  می باشند. پس تابستان یکی از بهترین وقت ها جهت انجام عمل سمپاشی می باشد.

سمپاشی مرکبات

بهترین وقت سمپاشی  برای مرکبات، از انتهای بهار تا اوایل پاییز می باشد. در این بازه، پروسه ی سمپاشی باید هر نیم ماه یکبار تکرار گردد. اگر سمپاشی در تابستان، انجام شود، وقت صبح یا عصر را جهت انجام این کار انتخاب کنید زیرا که سم در دمای 28 تا 15 درجه ، بهترین عملکرد را از خود به جا می گذارد. انتخاب وقت سمپاشی درختان مرکبات در  زمستان، اشتباهی بسیار شایع می باشد که باید از آن پرهیز کنیم.

برای دیدن محصول روی عکس آن کلیک کنید.

چند نکته کاربردی در مورد زمان سمپاشی درختان

نکتۀ ی حائز اهمیتی که  وقت سمپاشی درختان، خیلی مهم می باشد  انجام ندادن این کار وقت شکوفه دادن درختان می باشد. هنگامی که شکوفه ی درخت در حال بازشدن می باشند، بر روی گل زنبورهایی برای گرده افشانی و رشد میوه خیلی مهم هستند. سمپاشی درختان در این هنگام، سبب آسیب به آن ها و ایجاد مشکل جدی در فرایند رشد طبیعی گیاه می باشد

بهتر است سم مورد نظر را با مقداری آب نه چندان گرم مخلوط کرده و به وسیله ی   سمپاش های موتوری و مخزن های کوچک در باغچه های کوچک، پروسه ی سم زدایی درختان و گیاهان را انجام دهید. باید متوجه باشید که تنه درخت هم، همانند برگ و ساقه،  به سمپاشی احتیاج دارد. فرایند سمپاسی باید به طوری باشد که ترکیی، مثل ریختن قطره های باران، از روی شاخه ها به طرف پایین شره کند. قبل از برنامه ریزی برای وقت سمپاشی درخت ها، عینک و لباس مناسب تهیه نمایید. حتماً وقت سمپاشی لباس ویژه ی این کار را به تن داشته باشید و در آخر فرایند، یک لیوان شیر میل کنید تا انرژی بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 42 میانگین: 3.2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *