دریل، یکی از تجهیزات خیلی کاربردی برقی می باشد و جهت انجام انواع سوراخ کاری روی سطح های گوناگون استفاده خواهد شد و برای کار فنی کاران که در کار های گوناگون فنی مشغول به کار هستند، وسیله ای ضروری به شمار می رود . این ابزار، خیلی کاربردی بوده و در مصارف خانگی و صنعتی برای سوراخ کاری، باز و بستن پیچ ها و مهره ها و سمباده کاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به علت نوک برش دار دوار و چکش یا مته سوراخی در دسته ی ابزار حفاری طبقه بندی خواهد شد.
دریل، دارای انواع گوناگونی می باشد مانند: دریل گیربکسی، دریکل چکشی، دریل ستونی، دریل پیچ-گوشتی شارژی، دریل شارژی و … می باشد و انرژی مورد نیازش را از طریق برق و یا باتری تامین خواهد کرد و در صنعت و به صورت عمومی مورد استفاده قرار خواهد گرفت . در این مقاله در مورد دریل گیربکسی صحبت خواهیم کرد:
دریل گیربکسی
طراحی دریل گیربکسی، به گونه ای می باشد که در آن یک گیربکس که معمولاً دو حالته می باشد باشد، در جلوی موتور قرار داده شده و توسط آن کمش دن سرعت و افزایش آن امکان پیدا خواهد کرد. به علت ویژگی قدرت ضربه ای و چکشی که دارا می باشند، به طور معمول جهت قلاویز کاری و باز کردن پیچ و سوراخ کاری با سرعت کم مورد استفاده قرار خواهد گرفت .
دارای سرعت در حدود ۲۸۰۰ دور می باشد و قطر مته کاری که در سطح های گوناگون مثل چوب، فلز و بتن انجام خواهد داد، متفاوت می باشد.
وظیفه گیربکس در دریل
گیربکس قادر است نیروی محرکه تولید شده توسط موتور را تغییر بدهد و در گیربکس دریل مورد نظر شما، نوع چرخ دنده ها و تعداد آن تعیین کننده ی مقدار انتقال قدرت و توان خروجی گشتاور نهایی خواهد بود . در اصل گیربکس قدرت و سرعت مورد نیاز را در خروجی دریل تنظیم خواهد کرد.
این روز ها از این تجهیز در همه ی دریل ها حتی بعضی از دریل های چکشی هم استفاده خواهد شد و روند انتقال نیرو توسط گیربکس به این صورت می باشد که، آرمیچر که وظیفه ی تولید کردن قدرت را بر عهده داشته با درگیر کردن چرخ دنده های گیریبکس با آن، قدرت و سرعت تولید شده توسط یک آرمیچر به سه نظام دریل منتقل خواهد شد.
تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی
یکی از تفاوت های اصلی دریل گیربکسی و دریل چکشی مقدار چرخ دنده های به کار رفته در آن ها بوده که در دریل گیربکسی چرخ دنده های بیشتری در آن استفاده شده و محفظه ای مشخص در مقابل دستگاه وجود داشته و چرخ دنده ها به طور پله ای درآن قرار داده شده اند. در واقع، تعداد بالای این چرخ دنده ها، سبب خواهد شد که نیروی گشتاور خروجی روی سه نظام بیشتز شود. در ادامه تفاوت های دریل گیربکسی و دریل چکشی را بیان خواهیم کرد:
در ساختار دریل گیربکسی از تعداد چرخ دنده های بیشتری استفاده شده و قادر هستید دستگاه را توسط کلیدی در دو حالت دریل سرعتی و دریل قدرتی تنظیم نمایید.
این دو حالت با یکدیگر، رابطه ی برعکس دارند و هنگامی که دریل را در حالت سرعتی قرار داده شود، قدرت آن به مقدار پایین تر و زمانی که دریل را در حالت قدرتی قراره داده شود سرعت کم تر خواهد بود.
در دریل گیربکسی، چرخ دنده در جایی جداگانه قرار گرفته است و جنس آن محفظه از فلز بوده و به همین علت دریل های گیربکسی، دریل های نیم تنه فلزی هم اسم گذاری می شوند
اما در دریل چکشی چرخ دنده ها در بدنه ی پلاستیکی خود دستگاه جای گرفته اند و محفظه جدا گانه ای هرگز وجود نخواهد داشت.
دریل گیربکسی، به علت قدرت بالاتر،چرخ دنده ی بیشتر و بر عکس دریل چکشی به علت به دلیل تعداد کمتر چرخ دنده، قدرت کمتری خواهد داشت.
تفاوت در کاربرد دریل گیربکسی و دریل چکشی
با درنظر گرفتن اینکه، کاربرد اصلی همه ی دریل ها بسته و باز کردن پیج ها و سوراخ کاری بوده، اما این دو دستگاه در ساختار و قدرت خود چند اختلاف جزئی خواهند داشت . دریل های گیربکسی جهت باز و بسته کردن پیچ های بزرگ و سخت در سطح های بتنی، سنگی و سیمانی و البته سوراخ کاری در سطح هدی سخت همانند آهن و فولاد تا سطوحی با سختی متوسط استفاده شود و از دریل چکشی فقط جهت سوراخ کاری و یا بسته و باز کردن پیچ در سطوح با سختی متوسط استفاده خواهد شد .
تفاوت در سه نظام و مته
همه ی فنی کاران که با انواع گوناگون دریل کار خواهند کرد، در این مورد آگاهی دارند که دریل ها دو نوع سه نظام اتومات و یا آچارخور هستند و به صورت دقیق قادر نخواهید بود مشخص کنید که در دریل گیربکسی یا دریل چکشی کدام از این سه نظام ها در ساختار ش بهره گرفته شده است، ولی در دریل چکشی مته تا سایز 10 و در دریل چکشی گیربکسی تا سایز 13 استفاده خواهد شد.
تفاوت در وزن و حجم دو دریل
به قورت دقیق قادر نیستیم بگوییم که کدام نوع از این نوع دریل ها نوع سبک تری می باشد و یا حجم کمتری خواهد داشت، چراکه این ویژگی به وزن اجزاء دیگر دریل نیز وابسته می باشد. دنده های بیشتری که در آن ها استفاده شده است وزن سنگین تری دارند البته این ویژگی برای همه دریل های گیربکسی در نظر گرفته نمی شود.