مطالب آموزشی

بهترین زمان برای سمپاشی درختان میوه

بهترین زمان برای سمپاشی درختان میوه
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 39 میانگین: 3.3]

درختان میوه در معرض بسیاری از آفات و بیماری ها هستند که از بین بردن آنها ضروری است. برای کنترل بیماری ها و آفات و حشرات ، انتخاب بهترین زمان سمپاشی امری مهم و بسیار حیاتی است.

در این مطلب به انتخاب بهترین زمان سمپاشی و علت انتخاب این زمان اشاره شده است.

انتخاب بهترین زمان سمپاشی به چه چیز بستگی دارد؟

درختان میوه سالم، بهتر می توانند در برابر بیماری ها و حمله حشرات از خودشان مقاومت نشان دهند، سمپاشی سالیانه درختان می تواند از لحاظ سلامت آنها را تقویت کند. بهترین زمان سمپاشی درختان میوه برای پیشگیری از بروز مشکلات در آینده، ماه آخر زمستان یا اولین ماه بهار است .

علل انتخاب بهترین زمان سمپاشی در اواخر زمستان یا اوایل بهار 

در این دوره به خاطر عدم وجود برگ ها سموم کمتری برای پوشش درختان لازم است و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است. همچنین پاشش سموم به راحتی صورت می گیرد و آفت کش ها به تمام شاخه ها، ساقه ها و تنه ی درختان می رسند و تاثیرات خود را بروی تمامی این قسمت ها خواهند گذاشت .

 از علت های دیگر انتخاب اواخر زمستان به عنوان بهترین وقت برای سمپاشی، می توان به نبود میوه یا محصول اشاره نمود که مسمومیت در محصول ایجاد نمی کند. استفاده از سموم در زمان باز شدن شکوفه ها، منجر به آسیب زدن به زنبورها، گرده افشانی و شکوفه ها می شود. عدم گرده افشانی مناسب، منجر به کاهش بازدهی در میوه می شود و اختلال زیادی در رشد و نمو و بازدهی باغ شما خواهد داشت .

سمپاشی بهاره درختان میوه

سمپاشی بهاره در صورت مشاهده کردن حشرات قبل از باز شدن شکوفه میوه یا محصول باید انجام شود. توجه داشته باشید سمپاشی درختان در فصل بهار و زمان باز شدن شکوفه‌ ها نباید انجام شود. زیرا در این زمان سمپاشی موجب از بین رفتن حشرات گرده افشان شده، در صورت مشاهده حشرات و قارچ‌ها پس از ریزش گلبرگ‌ ها (اتمام آخرین شکوفه‌های درخت) بستگی به نوع آفت درخت دوباره می‌ توان برای سمپاشی درختان در اواسط فصل بهار اقدام کرد. سمپاشی باید طوری انجام گیرد، که به تمامی قسمت‌های گیاه حتی زیر برگ‌ها اثر بگذارد. چون بیشتر حشرات از قسمت پایینی برگ‌ها تغذیه می ‌کنند .

آیا می توانیم زمان میوه دهی سمپاشی کنیم ؟

در زمان بار‌دهی درختان و برداشت محصول باید از سم هایی استفاده شود که دوره کارنس کمتری دارد.

دوره کارنس چیست؟ دوره کارنس به بازه ای گفته می شود که باید بین آخرین زمان سمپاشی تا برداشت محصول رعایت شود تا سموم روی گیاهان به طورکامل از بین برود و میوه ‌ها فاقد هرگونه سم باشد. رعایت حتمی دوره کارنس برای حفظ سلامت محصول نهایی بسیار پر اهمیت است. همانطور که می دانید در بسیاری از کشورهای دنیا، از سموم تأیید شده برای حفظ کیفیت و کمیت محصولات باغی و زراعی استفاده می شود. در صورتی که در دوره کارنس این سموم استفاده شود، استفاده از آن ها مشکلی از لحاظ سلامتی برای انسان ها به وجود نمی آورد .

بهترین زمان سمپاشی درخت مرکبات

بهتر است بدانید اگر هرس درختان مرکبات را به سبک اصولی و در زمان مناسب انجام داده باشید، و چال کود زمستانی را به درستی مصرف کرده باشید، مقدار بسیاری از نیاز شما به سمپاشی درختان مرکبات بر طرف خواهد شد. زیرا از تجمع آفات بر روی شاخه ها پیشگیری شده و درخت نسبت به بسیاری از بیماری های قارچی مقاوم شده است.

به خصوص اگر از کودهای دارای گوگرد کشاورزی در موقعیت مناسب استفاده کرده باشید. بنابراین برای برگزیدن بهترین زمان سمپاشی درخت مرکبات، در اول بهتر است وضعیت آفات و بیماری های درختان خود را در زمستان با دقت بررسی کنید و پس از مشورت با کارشناسان مربوطه، در صورت نیاز قبل از باز شدن شکوفه های درخت اقدام به سمپاشی کنید. اما در تعداد زیادی از موارد با استفاده از روش های بیولوژیک، امکان مبارزه با این آفات وجود خواهد داشت و این روش انجام شده است .

سمپاشی علوفه هرز باغات

اگر برای کنترل علوفه ی هرز دور درختان از سموم علف کش استفاده می ‌کنید باید به نکات زیر حتما توجه کنید:

از سمومی استفاده کنید که روی ریشه درختان اثر گذاری نداشته باشد.

در مواقع سمپاشی از پاشیده شدن سم روی ساقه و شاخ و برگ درخت جلوگیری کنید تا درخت آسیب نبینند و مسموم نشود .

انتخاب بهترین سموم برای درختان میوه

گذشته از پیداکردن بهترین زمان سمپاشی درختان، انتخاب بهترین نوع سم برای درختان میوه نیز از دغدغه‌ های باغبان‌ ها است. برای درختان گوناگون و استفاده های مختلف (خانگی، زراعی) باید از سموم و آفت کش‌های مختلفی استفاده کرد.

مثلا برای مصرف های خانگی باید از آفت‌ کش‌هایی که برچسب و علامت خانگی دارند، استفاده کنید. باغبانان باتجربه سریع‌تر می‌ توانند نشانه‌های حضور آفات را ببینن و بفهمند. بنابراین، در زودهنگام بهترین سم برای درختان میوه را تهیه، و از آن برای آفت‌کشی استفاده می‌ کنند. اگر شما زمان یا مهارت کافی برای اینکار را ندارید، به راحتی می ‌توانید به کارشناسان مختلف سر بزنید . در حالت های کلی ، بهترین سم برای درختان میوه به طور معمول شامل سایپرمترین، قارچ کش‌ها، روغن ولک می‌ شود. بسته به وضعیت باغ، گاهی باید چند آفت کش را با همدیگر مخلوط کرد تا بهترین سم برای درختان میوه به دست آید .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 39 میانگین: 3.3]

2 نظر در “بهترین زمان برای سمپاشی درختان میوه

  1. امیر بابایی گفت:

    درود بر شما. اطلاعات خوبی بود.

    1. پویا بهرام رش گفت:

      سلام و ارادت مچکریم از توجهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *