مطالب آموزشی

باید و نباید های هرس در فصل پاییز

باید و نباید های هرس در فصل پاییز
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 128 میانگین: 3.4]

با  رسیدن فصل پاییز، خیلی از گیاهان دچار شوک تغییر فصل خواهند شد و نیاز جدی به هرس کردن پیدا خواهند کرد. البته ناگفته نماند درختان حیاط شروع به برگریزی خواهند کرد و شاخه های خشک آنان در معرض شکستگی و آسیب قرار خواهد گرفت. اما پیش از اینکه با قیچی باغبانی به فکر هرس کردن گیاهان و درخت ها بیفتید ، بهتر می باشد در این مقاله با ما همراهی کنید تا با چند تا نکته ی بسیار مهم در مورد هرس پاییزی آشنایی بهتری پیدا کنید تا از اشتباهاتی که امکان دارد در این رابطه پیش بیاید جلوگیری به عمل آورید.

چرا فصل پاییز زمان مناسبی برای هرس کردن نمی باشد ؟!

به گفته یکی از متخصصین باغبانی، مایک مک گرات، ” قانونی اصلی در باره هرس کردن وجود دارد و آن این می باشد که اصلا گیاه را در پاییز هرس نکنید.” اما چرا فصل پاییز زمان خوبی برای هرس درختان یا گیاهان نمی باشد و اسن طور بیان کرده اند ؟!

اگر از متخصصین باغبانی پرس و جو نمایید که فایده هرس کردن در چه مورد می باشد ؟ به صورت قطعی به شما خواهند گفت که هرس، رشدی جدید را در گیاه تشویق خواهد کرد و فصل پاییز درست شروع زمانی می باشد که گیاه در تلاش می باشد که به خواب برود و احتیاج به رشد جدید نخواهد داشت. همچنین فصل پاییز شروع فصل سرما بوده و گیاهی که هرس شده است، زمان کافی برای سفت شدن قبل از اولین یخبندان را نخواهد داشت. پس هرس در این زمان از سال سبب ضعیف شدن بیش از حد گیاهان و درختان خواهد شد.

باید و نباید های هرس در فصل پاییز ز

پس اگر به ظاهر یا سلامتی درختان تان اهمیت می دهید، باید از این مسئله خبردار باشید که هرس پاییزی به منظور رشد بیشتر، تمام امور سختی که در طول سال جهت زیبا کردن منظره ی درختان تان انجام داده اید را هدر خواهد داد، به زبان ساده تر برای گیاهان هرس در پاییز یک اتفاق  فاجعه بار می باشد . پس اگر قادر هستید، صبور باشید تا همه برگ ها ریزش پیدا کنند و به درختان و درختچه ها اجازه دهید استحکام و ساختار بهتری پیدا کنند تا زمستان را تا بهار آینده بدون هیچگونه آسیبی بگذرانند.

گیاهان خشک در فصل پاییز را چه وقتی هرس کنیم ؟!

خوب تر است هرس کردن درخت ها را اول فصل پاییز انجام ندهید و برای چند ماه دیگر(یک تا دو ماه) آن را انحام ندهید تا گیاهان به صورت کامل  به خواب بروند. وقتی که خواب تمام شد، می‌توانید درخت ها و درختچه هایتان را بعد از ریختن تمام برگ ها هرس کنید. هرس در وقت مناسب سال برای درختچه‌های که گلدار هستند یا درختانی که میوه میدهند به گیاهان کمک می‌کند تا مدتی که بهار مجددا شروع شد، گل و میوه زیاد تری تولید کنند.

البته باید دقت کنید که اگر هوای بیرون رطوبت داشته باشد، هرس اصلا پیشنهاد نمی شود. زیرا آب و هوای با رطوبت به اضافه ی  اینکه موجب پرورش و رشد میکروب ها می شود، گیاه را در میان خطر خیلی زیادی از بیماری‌ها هم قرار خواهد داد. یک وضع ایده آل برای هرس، مکان خشک و آفتابی است که بریدگی تمیز و پاک باشد و زخم امکان به درستی بهبودیت بیابد.

یک مورد استثنایی برای هرس در فصل پاییز

بعد از نکته هایی که گفتیم در بالا، هر هرس عمده ای که برای گیاه هایتان در ذهن دارید را باید در آخر زمستان تا اول بهار انجام بدهید، به این معنی که وقتی که زخم به سرعت بهبود یابد و گیاه مدتی برای رشد و پرورش داشته باشد. با این وضع، یک استثناء از قانون کلی درباره ی هرس در پاییز وجود دارد. در فصل پاییز می‌توانید هر چوب مرده و بیمار و صدمه دیده را هرس کنید، مثل یک شاخه بزرگ از یک درخت که خم شده است و امکان دارد برای شما یا خانه‌ی شما خطر داشته باشد.

در فصل پاییز چه کاری برای گیاه کنیم؟

کاری که شما  باید در پاییز برای گیاهان انجام دهید این است که دقت و توجه تان را بر روی تمیز و پاک کردن و چینش برگ ها تمرکز کنید، آنها را از روی چمن و خاک گیاه بردارید و مالچ پاشی را آغاز کنید، به گونه ای که در مدت ماه های زمستان یک لایه  و مکان محافظ داشته باشند. الیته می‌توانید به خاک دقت کنید تا در بهار یک گیاه سالم و شاداب به وجود بیاید. به اضافه این که ، شکوفه های بهاری را می توانید در قصل پاییز و بعد از تمام شدن گلدهی هرس کرد.

قیچی شارژی اوساکا | OSAKA

شیوه ی هرس کردن

فایده ی هرس در این است که به هوا و نور خورشید این امکان را  می‌دهد تا از بین شاخ و برگ درخت ها و درختچه ها بگذرد، پس مهم است که اول روی هرس شاخه های مرده یا در حال مرگ تمرکز داشته باشید. همینطور باید مدتی که شاخه ها در حال زمین افتادن یا گذر کردن از یکدیگر هستند، شاخه های کوچک تر و بی قدرت و ضعیف را هرس کنید. جدا کردن شاخه‌هایی که آویزان شده اند پایین درختچه ها که با دخالت پاها یا ماشین‌های چمن‌زنی مداخله دارند و هر شاخه‌ای که به شیوه ی عمودی رشد می‌کند و امکان دارد به دیوارهای ساختمان صدمه بزند واجب است.

همیشه سعی داشته باشید تا ساقه یا بدنه اصلی گیاه را صدمه نزنید.

سخن آخر

دقت داشته باشید که چیزی که با هرس کردن از میان میرود، یک بار دیگر رشد خواهد کرد و پرورش می یابد و هرس درست در مدت و وقت مناسب سال موجب تولید گیاه سالم تر و مقوی تر برای فصل بعدی می‌شود. پس هرس را در وقت و محیط صحیح انجام دهید و از هرس در پاییز دوری کنید تا درختان و گیاهان زیبا و شاداب در بهار آینده داشته باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 128 میانگین: 3.4]

6 نظر در “باید و نباید های هرس در فصل پاییز

  1. ناصر مزیدی گفت:

    عالی بود
    بازهم نکات علمی برای رشد وپرورش گیاهان ودرختان بویژه مثمر داشته باشید واز درختان وگیاهان غیر مثمر وزیبا ساز غافل نشوید.
    توفیق بهتروسریعتر وهمه جانبه تیم شما ارزوی بنده سایرین میباشد

    1. پویا بهرام رش گفت:

      ممنون بابت وقتی که گذاشتین
      انشالله تمان سعی مان را میکنیم تا نکاتی علمی و موثر برای رشد و پرورش گیاهان ذکر کنیم.

  2. کورش گفت:

    افرین به شما ادم فعال گل و گیاه

    بیاییم باهم و بهتر طبیعت را محافظت و اباد وسرسبز کنیم
    وباغهاو باغچه های نیکو تری
    ایجاد وسامان دهیم
    درمورد مطالب علمی خود استناد ومرجع وسامانه انرا مرقوم فرمایید.
    بدانیم سرسبزی طبیعت جان ادمی وحیات عامه هست.حتما قدر بدانیم
    به گیاهان عشق بورزیم که انها نیمه حیات ما انسانها هستن.
    برای سلامتی حیات سرور خود هم یاد بگیر و هم یاد بده تا بخشیده شوی

    1. پویا بهرام رش گفت:

      متشکرم حتما سعی میکنیم تا بهترین نکات و مطالب را به اشتراک بگذاریم

  3. Hamid گفت:

    با درود ،بسیار آموزنده بود ،ممنون از راهنمایی ،موفق و موید باشید 🌹🌹

    1. پویا بهرام رش گفت:

      باسلام ممنون از توجه و همراهیتون موید باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *